Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa kuitumodeemin valot.
EG500 mallissa pitäisi palaa Power, WAN,Wireless ja Internet ja Ethernet siinä tapauksessa, että kuitumodeemiin on kytketty joku laite verkkojohdolla (esim. tietokone tai digiboxi).
EG300 mallissa pitäisi palaa neljä ensimmäistä valoa, joista kolme keltaisena (Status, Broadband, Internet) ja neljäs sinisenä (Wireless) sekä viides valo Ethernet siinä tapauksessa, että kuitumodeemiin on kytketty joku laite verkkojohdolla (esim. tietokone tai digiboxi). Tarkemmat tiedot näistä valoista löytyvät kuitumodeemin ohjekirjasta.
Valojen tarkastuksen jälkeen tulee kuitumodeemi käyttää virrattomana. Tämä tapahtuu niin, että virrat otetaan kokonaan pois ottamalla virtamuuntaja irti sähköpistokkeesta. Töpselin annetaan olla muutama minuutti irti, jonka jälkeen virtatöpseli laitetaan takaisin paikoilleen. Laitteen anneta rauhassa käynnistyä, jonka jälkeen tarkastetaan valot uudestaan. Mikäli vika on tv-palvelussa, myös digiboxi tulee käyttää sähköttömänä. Näitä teknisiä laitteita on hyvä käyttää virrattomana säännöllisesti esim. parin viikon välein.
Kuitupäätelaitteen voi myös tarvittaessa resetoida, mutta resetointi poistaa laitteeseen mahdollisesti tehdyt muutosasetukset joten sitä ei suositella ensisijaiseksi toimenpiteeksi. Mikäli resetoit laitteesi, etkä enää saa yhteyttä muodostettua, Sinun tulee olla yhteydessä palveluntuottajan käytöntukeen, joka palvelee Sinua numerossa 09 6829 6010 arkisin klo 9-18 ja lauantaisin klo 12-16.
Jos kuitumodeemissa palaa kaikki tarvittavat valot, niin yhteysongelma on todennäköisesti oman laitteen ja kuitumodeemin välillä, jolloin omat laitteet on myös syytä käyttää virrattomana. Jos tämäkään ei auta, on hyvä ottaa yhteys Cinian asiakastukeen puh. 09 6829 6010.
Jos kuitumodeemissa ei pala WAN/Broadband eikä internet valo, niin yhteydessä on fyysisesti jotain vikaa. Todennäköisintä on, että keltainen kytkentäkuitu on vaurioitunut. mm. lapset, eläimet ja siivoaminen ovat voineet vaurioittaa kuitua.Tämä on hyvä tarkistaa silmämääräisesti ennen asiakastukeen soittamista ja kertoa mahdollisista huomioista. Kannattaa myös tarkastaa, ettei keltainen kytkentäkuitu ole liian pienelle lenkillä tai taipuneena jyrkälle mutkalle. Kuitu on sisältä lasia ja näin ollen herkkä hajoamaan, joten sitä ei pidä kuitenkaan mennä omatoimisesti irroittelemaan. Myös pihamaalla tai alueella havaituista kaivuista on syytä ilmoittaa mahdollisen kaapelirikon aiheuttaman vian selvittämiseksi.
Jos EG300 kuitumodeemissa ei pala sininen langattoman verkon valo, ei langaton yhteys voi toimia. EG300 modeemimallissa on kosketusnäyttö, josta voi kytkeä päälle laitteen langattoman ominaisuuden. Kuvaketta painamalla yhteyden saa yleensä päälle. Jos tämä ei onnistu, niin ole yhteydessä Netplazan asiakastukeen.
Jos kuitumodeemissa palaa kaikki muut valot paitsi internet, on hyvä ottaa yhteys suoraan Netplazan asiakastukeen.
Jos kuitumodeemissa palaa vain Power/Status-valo on kuitumodeemin ohjelmisto todennäköisesti jumissa ja laite olisi hyvä resetoida laitteen takaa löytyvästä reset napista. Nappi painetaan esim. klemmarin kärjellä n. 10s ajan. Jos tämä ei auta, on hyvä ottaa yhteys Cinian asiakaspalveluun.
Jos kuitumodeemin kaikki valot ovat pimeänä, on syytä epäillä ukkosen tai muun ylijännitteen aiheuttamaa laiterikkoa. Tässä tapauksessa ota yhteys Pogostan Tietoverkkopalveluihin (Kalevalantie 14) uuden laitteen hankkimista varten, jossa voidaan testata myös virtamuuntajan toimivuus.
Ilmoita kaikissa vikatilanteissa jos on epäilystä siitä, että ukkonen saattaisi olla vian aiheuttaja.
Ensitoimet, sekä asiakkaan että palveluntuottajan toimesta, ovat ensiarvoisen tärkeitä siitä syystä, että asiakas vastaa aiheettomien vikakäyntien kustannuksista. Aiheettomaksi vikakäynniksi katsotaan mm. asiakkaan oman päätelaitteen (esim. tietokone) vika, tai ettei yhteyttä oltu testattu ethernet-verkkojohdon avulla eli yhteysongelmia oli vain langattomassa verkossa.